Finn først ut hvem som er ansvarlig
De fleste veiene i i Åfjord tilhører fylkeskommunen. Andre veier er kommunale eller private. Før du melder fra om feil må du vite hvem som eier strekningen. Er du usikker, sjekk veikartet til Statens vegvesen. Trykk på veien i kartet, så ser du hvem som eier den. KV står for kommunal vei, FV står for fylkesvei, mens PV står for privat vei.
Er veien fylkesvei: Ring Vegtrafikksentralen på telefon 175 for å melde fra om akutte feil eller mangler på fylkes- og riksveier. Det samme gjelder ved trafikkfarlige situasjoner. Oppgi gjerne nummeret på veien.
Ønsker du å ta opp forhold som ikke påvirker trafikken direkte, kan du sende e-post til postmottak@trondelagfylke.no. For eksempel hvis du vil melde fra om gatelys som ikke fungerer.
Er veien kommunal: Ring sentralbordet vårt på telefon 72 51 00 00. Utenfor kontortid (08.00-15.30) ringer man teknisk vakt på telefon 951 158 80. Når det gjelder gatelys som ikke fungerer, ringer du sentralbordet vårt. Feil blir rettet når flere punkter i nærheten er ute av drift.
Er veien privat: Kontakt den private grunneieren. Det er ofte en husstand i nærheten av veien.
Er feilen meldt allerede?
Det kan hende at feilen allerede er meldt inn. Det finner du ut på vegvesenets oversikt over trafikkmeldinger (175.no). Skriv inn Åfjord i søkefeltet, og trykk på "Vis trafikkmeldinger": Her kan du se veimeldinger som allerede er registrert (175.no)