Vil endre krav om tidsfrist i saker med oppmålingsforretning

Forskriften er ute til offentlig ettersyn fram til 13. mai.

I matrikkelforskriften finnes det bestemmelser om at en oppmålingsforretning skal gjennomføres innen 16 uker etter at en rekvisisjon om oppmåling er mottatt i kommunen. Hvis oppmålingsforretningen ikke holdes innen fristen, skal gebyret avkortes automatisk.

Om vinteren kan det derimot være vanskelig å gjennomføre oppmålingsforretning på grunn av snø og tele. Matrikkelforskriften åpner for at kommunestyret i forskrift kan vedta at tidsfristen ikke løper i en bestemt periode om vinteren.

Merknader og innspill

7. februar 2024 vedtok Åfjord formannskap å legge Forskrift om unntak fra tidsfrister i saker som krever oppmålingsforretning ut til offentlig ettersyn.

Eventuelle innspill må være skriftlige. Man kan sende innspill og merknader på følgende måter:

• Via vårt digitale kontaktskjema: Gå inn på https://svarut.ks.no/edialog/mottaker/921875533
  • Via brevpost til Åfjord kommune, Postboks 54, 7169 Åfjord.

Frist for å gi merknader er 13.05.2024. Eventuelle merknader må være postlagt innen fristen.

Lenker

Forskrift om unntak fra tidsfrister i saker som krever oppmålingsforretning (PDF, 72 kB) (politisk behandling)

Vinterforskrift etter matrikkelforskriften - utkast (PDF, 58 kB)