Vi ønsker innspill til dagsturhytta

Åfjord kommune skal være med i prosjektet Dagsturhytta Trøndelag. Målet med dagsturhyttene er å stimulere til turglede. Vi ønsker nå innspill på hvor hytta skal stå.

Dagsturhyttene skal være attraktive turmål hvor man kan ta seg en pause, spise matpakka, få litt varme, treffe andre og oppleve naturen omkring. Hyttene skal ha et lite turbibliotek med bøker som besøkende kan bla i. Målet er at flere kommer seg ut på tur også i hverdagen. Vi ønsker i første omgang innspill på beliggenhet av hytta. Når innspillene er kommet, vil det gjøres en faglig vurdering av alternativer, med bakgrunn iblant annet grunneiertillatelser, grunnforhold og tilgjengelighet. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Trøndelag fylkeskommune, Åfjord kommune og frivillige.

Føringer og fakta:
Grunnflate på hytta er ca. 15 kvadratmeter, og samlet fotavtrykk på ca. 50 kvm
Ingen varme, strøm eller sanitæranlegg i hytta
Lik farge og utforming på alle hyttene i Trøndelag
1 dags montering – 10 helikopterløft
Anbefales at hytta blir lagt i et etablert friluftslivsområde, med god tilgjengelighet, fin natur og utsikt.
Hytta skal ligge nært et tettsted, og egne seg for en kort dagstur
Hytta skal være åpen hele året
Kommunen skal være eier av hyttene, men må inngå en samarbeidsavtale med en frivillig organisasjon, som fortrinnsvis vil ha roller i
forbindelse med drift og vedlikehold