Veterankontakt og arbeid for veteraner på Fosen

Her finner du oppdatert informasjon om veterankontakt, veteranplan, arrangementer og kontaktpunkter.

Veterankontakt

Trond Rune Forfot er veterankontakt for Åfjord. Han nås på mobil 480 53 155.

Veterankontakten er tilgjengelig for veteraner, pårørende og andre som har behov for oppfølging eller informasjon. Veterankontaktens oppgaver innebærer blant annet å

• veilede veteraner og deres pårørende slik at de finner fram til relevante hjelpetilbud og muligheter i tjenesteapparatet.
  • veilede ansatte i kommunen ved behov.
  • identifisere behov og krav som berører målgruppene.
  • delta i planlegging av kommunale markeringer og feiringer på veteranfeltet.

Veteranplan

Veteranplanen ble vedtatt i juni 2023, i Fosen interkommunalt politisk råd. Planen er et viktig arbeidsdokument for kommunene på Fosen, da om lag 3 prosent av innbyggerne på Fosen er veteraner. Det er et høyt antall sammenlignet med andre kommuner og regioner. Legger man til familiemedlemmer og andre som har nær relasjon til veteraner, er tallet betydelig. Veteranplanen har fokus på annerkjennelse av veteraners innsats i internasjonal tjeneste, samt ivaretakelse og oppfølging av veteraner og deres familier.

Veteranplanen definerer veteraner slik: «En veteran er en norsk statsborger som har deltatt eller deltar i fredsbevarende, fredsopprettende eller statsbyggende innsats i andre land, fra utenriks-, justis- og forsvarssektoren».

Veteranplan for Fosen (PDF, 630 kB)

Arrangementer

I henhold til veteranplanen arrangeres det årlig følgende arrangement:

Arrangementer for veteraner
HVA NÅR HVORDAN
Markering av 8. mai 8. mai årlig. Kommunene setter opp busser og transporterer veteraner til arrangement i Nidarosdomen. Ordførere og veterankontakter deltar på markeringen.
Familiedager for veteraner på Fosen to ganger årlig. Et arrangement om sommeren og et om vinteren. Roret arrangerer familiedager i samarbeid med kulturenhetene i Indre Fosen, Åfjord og Osen.
Veterantreff ved Ørland flystasjon to ganger årlig med tema. Et arrangement i mai og et i november. Familiekoordinatorene ved Ørland flystasjon i samarbeid med veterankontaktene arrangerer temakveld på Ørland flystasjon.
Fagdag med mål om økt kunnskap om veteraner og deres familie for ansatte i skole, barnehage, helse-, familie-, velferds- og omsorgstjenester. 8. mai årlig. Administrasjons- og utviklingsrådgiver i Fosen helse IKS, i samarbeid med veterankontaktene.

Kontaktpunkter

Regionale kontaktpunkter

Fosen barnevernstjeneste: Tlf. 417 02 460

Familievernkontoret i Sør-Trøndelag: Tlf. 73 99 05 00