Uværet "Ingunn": Ikke meldt om større skader - men mer uvær på vei

NVE melder om fare for jord- sørpe- og flomskred fra fredag morgen, i tillegg til svært kraftige vindkast fra lørdag.

Trenger du å ringe noen? I denne lenken finner du nød- og vakttelefoner

NVE har sendt ut et oransje farevarsel, der det forventes betydelige nedbørsmengder fra fredag morgen. Dette gir fare for jord-, sørpe- og flomskred, som potensielt kan gi alvorlige skader. Bratte skråninger, samt bekker og elveløp med stor vannføring er spesielt utsatt.  Vi oppfordrer alle til å holde seg oppdatert om utviklingen av været, skred- og flomsituasjonen. Hold deg unna bratte skråninger, samt bekker og elveløp. Hold stikkrenner, kummer og andre vannveier fri for snø/is, grus, søppel, kvist og løv.

Fra lørdag er det meldt kraftig vind. Det ventes lokalt svært kraftige vindkast på 35-43 m/s fra vest, og sterk storm på kysten. I indre strøk er det ventet vindkast på 30-35 m/s.

Kommunen har ikke fått meldinger om alvorlige hendelser etter uværet “Ingunn”. Det ble meldt om strømutfall i deler av kommunen, som håndteres av Tensio. Kommunen følger situasjonen, også med tanke på videre uvær.

Råd for å forebygge og begrense skader fra flom og skred

Slik forbereder du deg på storm