Foreslår "Forskrift om adresser på eiendom og bygninger og om skilting"

Dokumentet skal erstatte forskrifter om adresser i gamle Roan og Åfjord kommuner. Forslaget til forskrift er ute til offentlig ettersyn fram til 27. mai.

I Åfjord kommune har det gjennom flere år vært arbeidet med å innføre veiadresser for eiendom og bygninger. Dette arbeidet startet i 2010, da kommunene på Fosen gikk sammen for å få på plass Kommunal forskrift om adresser til eiendommer og bygninger og om skilting for hver enkelt kommune. Åfjord kommunestyre vedtok 24.03.2010 forskriften for Åfjord. I den forbindelse ble det også utnevnt en navnekomite som skulle foreslå navn på de ulike adresseparsellene. Roan kommunestyre vedtok 18.05.2010 tilsvarende forskrift, og det ble utnevnt en navnekomite. Vedtak av adressenavn ble delegert til formannskapet i de to kommunene. Etter kommunesammenslåingen er det nødvendig å lage en ny forskrift som gjelder for den nye kommunen.

Vil delegere til utvalg

Rådmannen foreslår at kommunestyret gjør vedtak i alle navn kommunen er vedtaksmyndighet for med unntak av offisielle adresser. Denne myndigheten delegeres til Utvalg for kultur, idrett og frivillighet. Rådmannen forslår også at myndighet til å vedta Åfjord kommunes uttalelse i navnesaker der kommunen er høringspart, delegeres til Utvalg for kultur, idrett og frivillighet.

Ønsker et eget rådgivende organ

Rådmannen foreslår å opprette et rådgivende organ for kommunen i saker etter lov om stadnamn der kommunen har vedtaksrett og uttalerett. Utvalg for lokale stedsnavn i Åfjord skal erstatte navnekomiteene og være kommunens rådgivende organ i saker etter lov om stadnamn der kommunen har vedtaksrett og uttalerett. Utvalg for lokale stedsnavn utnevnes av Utvalg for kultur, idrett og frivillighet og består av følgende medlemmer:

• 1 person foreslått av Åfjord historielag
  • 1 person foreslått av Bjørnør historielag
  • 2 ressurspersoner foreslått av Utvalg for kultur, idrett og frivillighet
  • 1 person fra administrasjonen i Åfjord kommune som også er sekretær

Merknader og innspill

7. februar 2024 vedtok Åfjord formannskap å legge Forskrift om adresser på eiendom og bygninger og om skilting ut til offentlig ettersyn.

Eventuelle innspill må være skriftlige. Man kan sende innspill og merknader på følgende måter:

Frist for å gi merknader er 27.05.2024. Eventuelle merknader må være postlagt innen fristen.

Lenker

Utkast - Forskrift om adresser på eiendom og bygninger og om skilting (PDF, 117 kB)

Forskrift om adresser på eiendom og bygninger og om skilting (politisk behandling) (PDF, 80 kB)