Slik får du informasjon i en krise

Ved større kriser vil du normalt finne info om hendelsen på

Ved behov vil innbyggerne få direkte beskjed via SMS eller talemelding.

Varsling av befolkningen

Nødvarsel er en tjeneste fra norske myndigheter. Det betyr at hvis det oppstår en alvorlig situasjon med akutt fare for liv og helse der du er, så kan du få et nødvarsel til din mobiltelefon.

Les mer om Nødvarsel

Nødvarsel er et tillegg til varslingsanleggene (ofte kalt tyfoner eller flyalarmen), som også kan brukes når befolkningen skal varsles om akutt fare. I Norge er det 1 250 såkalte tyfoner som er plassert ut i større byer og tettsteder. Når alarmen uler, betyr det at du må søke informasjon. NB: Det er ingen tyfonanlegg i Åfjord.

Beredskapskanalen NRK P1

NRK har ansvar for å sende myndighetenes beredskapsmeldinger og viktig informasjon på radio. NRK P1 er beredskapskanalen som skal sikre informasjon til publikum, også dersom andre nyhetsmedier og offentlige nettsteder ikke er tilgjengelige. NRK kan også bryte igjennom med viktige meldinger til befolkningen på alle NRKs radiokanaler. Det spiller derfor ingen rolle om du hører på P13 eller P1+.

Ha radio tilgjengelig

For å få med seg myndighetenes informasjon til befolkningen, anbefaler vi alle husstander å ha en DAB-radio som går på batteri. Husk ekstra sett batterier.

Hvis du har bil, kan denne brukes til å lytte til radio og til å lade opp mobiltelefonen.

Falske nyheter

Krisesituasjoner er uoversiktlige, og noen kan ha egeninteresser av å spre feilinformasjon. Vær derfor ekstra oppmerksom på at du får informasjon fra pålitelige kilder. Slik avslører du falske nyheter.

Søk info på kommunens hjemmeside

Ved større kriser vil du normalt finne info om hendelsen på hjemmesiden vår, samt på Facebook-siden vår. Ved behov vil innbyggerne få direkte beskjed via SMS eller talemelding. Vi kan i tillegg sende ut e-post til innbyggere over 18 år. Vi oppfordrer alle til å søke info på hjemmesiden vår, i en krisesituasjon

NB: Vi vil snart publisere hvor man får info ved bortfall av Internett og telekommunikasjon, og hvordan man bør forholde seg i en slik krise. Dette vil vi bidra til å spre på forhånd, via flere kanaler, slik at så mange som mulig er forberedt.

Hva informerer kommunen om?

I en krise vil kommunen veilede og gi råd til de berørte. Vi vil også bidra til at innbyggerne handler rasjonelt, for å redusere skadeomfanget. Et annet mål er å bidra til å skape trygghet, ved å redusere unødig bekymring og frykt. Vi vil også bidra til å forhindre rykter og feilinformasjon. NB: Vi oppfordrer generelt alle til å ikke spre informasjon i en krise, som ikke er bekreftet. Deling av rykter kan bli et større problem enn mange tenker over.

I en krise vil kommunen ha fokus på oppgavene våre overfor innbyggerne. Dette vil vi kommunisere. Hva gjør kommunen, og hva tilbyr vi til berørte og andre? Det gjelder både praktiske og helsemessige tilbud. Og hvor kan folk henvende seg, for mer informasjon? Bør innbyggerne også gjøre noe selv? Dette vil vi informere om på hjemmesiden og på Facebook. I tillegg til å opplyse kort om hva som har skjedd, eller siste nytt om hva som skjer.

Kommunen vil normalt ikke uttale seg om forhold vi ikke har ansvar for. I så fall henviser vi til rette instans. Hvis informasjonen derimot er viktig for innbyggerne, vil vi formidle den.

Vi vil normalt heller ikke legge ut detaljert informasjon om hendelsen, som ikke er relevant for innbyggerne eller oppgavene våre. Slikt vil man normalt lese om i mediene. For mer informasjon om hendelsen, viser vi til politiet.

Andre kilder for informasjon

Du kan følge politiet på twitter: https://twitter.com/polititrondelag. Følg også med i mediene for detaljert informasjon.

På nettstedet sikkerhverdag.no kan du som privatperson finne informasjon om risiko og farer i samfunnet. Nettstedet gir gode tips for å forebygge uhell, større hendelser og kriser. Sikker hverdag er også på Facebook.

På varsom.no ser du viktige varsler om flom, is, jordras og snøskred. Varsom er også på Facebook. Portalen tilbys av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

På 175.no finner du oppdaterte vei- og trafikkmeldinger fra Statens vegvesen. Man kan også ringe 175.