Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Velkommen til Åfjord kommunes digitale tjenesteportal

Her kan du søke om kommunale tjenester, følge saken din, kontakte saksbehandler, ettersende dokumenter og klage på vedtak. Les mer om portalen.

Slik bruker du Rettpåsak

Rettpåsak er Fosen-kommunenes digitale tjenesteportal for innbyggere og næringsliv.

1) Velg tjeneste

I menyen på forsiden av Rettpåsak finner du alle tjenestene du kan søke på. Noen tjenester kan du foreløpig ikke søke på via Rettpåsak. I så fall vil du finne eksterne lenker til skjemaene, eller skjema til utskrift.

2) Logg inn

For å fylle ut et digitalt skjema i Rettpåsak, må du logge inn via ID-porten. Her bruker du din elektroniske ID for å komme videre. Det vil si MinID, BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides. Trykk her for å lese mer om de ulike typene elektronisk ID, og hvordan du skaffer det. 

Du kan også logge inn før du velger skjema. Da trykker du på den blå knappen som det står "logg inn" på. 

Hvis du ikke har personnummer, kan du velge å logge inn med e-post i stedet for elektronisk ID. Vær da oppmerksom på at du ikke vil kunne følge saken din inne i Rettpåsak-portalen. Det vil si få oversikt over saksgangen, samt ha dialog med saksbehandleren.

3) Fyll inn skjemaet

Når du logger inn med elektronisk ID, vil en del personopplysninger være ferdig utfylt. En del opplysninger må du legge til i skjemaet. Rubrikker merket med stjerne er obligatoriske. Det vil si at du ikke kommer videre uten å fylle ut disse. De fleste skjemaene består av flere sider. Du trykker deg videre til neste side nederst i skjemaet.

Hvis du ikke rekker å fylle ut hele skjemaet, trykker du på "lagre". Da kan du fortsette utfyllingen senere. Du finner igjen skjemaet når du logger inn. Det ligger under fanen "Mine påbegynte skjema". 
 

4) Svar på søknaden

Når du sender inn skjemaet, vil en saksbehandler i kommunen motta den. Svaret vil du få i Rettpåsak og i din digitale postkasse.
 

5) Status i saken

Når du logger inn i Rettpåsak, og åpner fanen "Min saksgang", kan du se hva som er status i saken: Om søknaden er under behandling, ferdig behandlet eller avsluttet. Vi gjør oppmerksom på at du kun vil få opp søknader som du har sendt inn via Rettpåsak.

6) Kommunikasjon med saksbehandler

Etter å ha søkt på en tjeneste, kan du ha dialog med saksbehandleren via Rettpåsak. Du kan ettersende opplysninger eller stille spørsmål. Det samme kan saksbehandleren gjøre til deg. Når saken er behandlet, vil du få et brev fra kommunen med vedtaket. Det sier om du har fått innvilget tjenesten eller ikke. Samt hva det innebærer.

For å ha dialog med saksbehandleren, må du logge inn i Rettpåsak (med elektronisk ID). Gå til fanen "Min saksgang". Svaret fra saksbehandleren vil komme i din digitale postkasse og i Rettpåsak.

7) Klage på vedtak

Noen søknader har klagerett. Det vil si at du kan klage på det kommunen vedtar. Når du har mottatt et vedtaksbrev i den digitale postkassen din, med informasjon om at du kan klage på vedtaket, logger du inn i Rettpåsak. Under "min saksgang" trykker du på dialog-lenken. Her vil du da få muligheten til å sende inn klage. 

8) Søke på samme tjeneste på nytt?

Når du logger inn i Rettpåsak vil du se fanen "Mine innsendte skjema". Hvis du ønsker å bruke samme type skjema en gang til, velger du "bruk som mal". Da kan du justere opplysningene fra forrige gang, og sende inn på nytt. 

9) Organisasjoner

Hvis en organisasjon/bedrift skal søke på noe, må en person være ansvarlig for søknaden. Denne personen logger inn som seg selv via ID-porten. I skjemaet vil man fylle inn navnet på organisasjonen og organisasjonsnummeret. Eller skrive navnet på foreningen man søker for.

Den som logger inn og søker vil kunne følge saken i Rettpåsak. Svar på søknaden kommer i vedkommendes personlige, digitale postkasse. Svaret sendes også som kopi til Altinn og organsiasjonens digitale postkasse, når organisasjonsnummeret blir oppgitt i søknaden.

 

Gå tilbake til hovedsiden Rettpåsak
 

Gå til Åfjord kommunes hjemmeside

 

Fant du det du lette etter?
  • {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}
{{sprakVariabler[s.stegnavn] }}
Krever innlogging: {{skjemainfo.SkjemaNavn}}
{{sprakVariabler["LoggInnEpost"]}}
*Feil brukernavn eller passord. Vennligst prøv igjen.
*Brukernavn kan ikke være tom
*Passord kan ikke være tom

{{sprakVariabler["GlemtPassordTekst"]}}

*Epostadressen er ikke registrert

Du vil straks motta en e-post med kode. Trykk på lenken i e-posten for å gå videre i prosessen

{{sprakVariabler["NullstillPassordTekst"]}}

Du vil snart motta en e-post med informasjon om aktivering av brukerkontoen din. Trykk på lenken i e-posten for å gå videre i prosessen

Kontoen din er nå aktivert, trykk på knappen under for å gå videre.

Aktiveringslenken du har trykket på er ikke lengre gyldig

  • {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}