Ordfører og varaordfører

Erling Iversen (Sp) er ordfører i Åfjord. Varaordfører er Kaja Hovde Bye (Ap).

Ordfører Erling Iversen i profil, med ordførerkjedet. - Klikk for stort bilde Ingunn M. Grøntvedt

Ordføreren har kontor på rådhuset på Årnes. Adressen for besøk er Øvre Årnes 1A, 7170 Åfjord. Du finner rådhuset på kartet nederst på denne siden. Ordføreren og eventuelt varaordfører kan møte publikum etter avtale. Da må du ringe sentralbordet på telefon 72 51 00 00. Det er også mulig å besøke rådhuset og spørre etter ordføreren.

Skal du kontakte ordføreren eller varaordføreren direkte, kan de nås på følgende måter:

Ordfører Erling Iversen:
E-post: erling.iversen@afjord.kommune.no

Varaordfører Kaja Hovde Bye:
Telefon: 920 68 278
E-post: kaja.hovde.bye@afjord.kommune.no

Rollen som ordfører

Ordfører er noe man er på heltid. Ordføreren leder møtene i formannskap og kommunestyre. Ordføreren har rett til å møte og snakke i møtene i alle andre kommunale organer. Men ordføreren kan bare stemme eller stille forslag som valgt medlem.

Det er ordføreren som er rettslig representant for kommunen, og underskriver på dens vegne, om ikke myndigheten er delegert til andre. Ordføreren er ofte kommunens offisielle ansikt utad.