Åfjord kommune jobber for å sende flest mulig brev digitalt. Dette sparer miljøet og frigjør ressurser for å levere bedre tjenester til innbyggerne.
Hvor finner du posten din?
Hvis du har opprettet en digital postkasse, enten Digipost eller eBoks, kommer posten din fra det offentlige dit.
Hvis du ikke har opprettet en av postkassene nevnt over, sendes brevet ditt til Altinn. Hvis du ikke har åpnet brevet i Altinn innen to dager, sendes brevet som papirpost til din ordinære postkasse.
Hvordan kan du opprette digital postkasse?
Gå til norge.no. Der kan du lese mer om de ulike alternativene og få hjelp til å komme i gang.
Ønsker du ikke å motta posten digitalt?
Hvis du ikke har opprettet digital postkasse (Digipost eller eBoks), vil brevene fra det offentlige bli sendt hjem til deg som papirpost. Men posten vil komme to dager senere til deg enn om du hadde åpnet det i digital postkasse.
Hvis du reserverer deg mot digital post, vil brevet bli sendt direkte fra kommunen som ordinær papirpost. For å reservere deg, kan du ringe 800 30 300 eller sende inn et skjema via https://www.norge.no/nb/reservasjon.
Hva er fordelene med digital post?
Det offentlige sender ut veldig mange brev til innbyggerne hver dag. Dette krever både tid fra den enkelte ansatte, og penger i form av porto. Ved å sende ut brevene digitalt, sparer vi derfor både tid og penger. I tillegg sparer vi miljøet for transporten som kreves for å få brevene fram.
I tillegg vil vi gjennom digital post kunne se at brevet faktisk har kommet fram til mottaker. Og vi unngår at posten kommer vekk på veien. De digitale postkassene Digipost og eBoks tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet.